МАЙСТЕР-КЛАС ІЗ ЗАКУПІВЕЛЬ ВІД ТЕНДЕРНОГО КОМІТЕТУ М.УКРАЇНКА. НА ТРЕНІНГАХ ТАКОМУ НЕ НАВЧАТЬ

Назад

Рік тому ГО «Трипільський Край» організувала тренінг по закупівлях через "Прозорро" для працівників виконкому та депутатів міста Українка. Про це повідомляє видання "Ні корупції!".  Професійний менеджер із закупівель у міськраді – це важливо. Однак чомусь чиновники  не дуже зраділи тій можливості повчитися. 

І це дивно, бо фахівець із закупівель повинен вміти багато чого: по-перше, робити закупівлі якісних товарів (послуг) за найменшою можливою ціною; по-друге, управляти ризиками. Для того, аби не отримати кота у мішку – треба вміти ретельно описати предмет закупівлі, його характеристики. І, звісно,  обов’язково дотримуватись всіх норм законодавства. Не завадило б зайвий раз із фахівцями щось обговорити. Відвідати такий семінар, дійсно, корисно для тих, хто й справді думає про те, як заощадити кошти громади.

Та якщо мета інша, то й навички потрібні геть не такі. Треба, навпаки, шукати спосіб обійти закон, витративши максимально можливу кількість чужих грошей. Тут і точну специфікацію вказувати не треба, і про якість товарів можна не піклуватись, і навіть з кількістю товарів можна «погратись». Бо саме у каламутній воді рибку краще ловити. А ще треба мати «надійного» у певному сенсі постачальника. Такому на семінарі не навчать. До того ж, тендерний комітет Українки у цій справі - такі профі, що самі кого завгодно навчити можуть.

От хоча би взяти закупівлю харчів для дитячих садків міста. Сума укладеного договору - 1 053 880,93 грн.
За одним договором закупили майже все – від риби, круп і фруктів до хліба. Загалом – понад 80 найменувань. Звісно ж, провели закупівлю за неконкурентною процедурою.

Коли бачиш закупівлю з такою великою кількість товарів, логічно очікуєш побачити у якості постачальника велику гуртову компанію. Але логіка – це одне, а «правильна закупівля» - геть інше. Тут інші «резони». Згідно з даними ЄДР, ФОП Удовенко не займається оптовою торгівлею харчовими продуктами. Тобто, продукти замовили у підприємця, основний вид діяльності якого - роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.


За номером телефону, вказаному у звіті про закупівлю, знаходимо невеличкий магазин із назвою «Райдуга».


Приблизно таким його можна побачити на мапах у google:

Але на цьому дива не закінчуються. Телефон, який вказаний у звіті про укладений договір,  не належить Удовенко Оксані Сергіївні. Він належить її партнеру – Литвиненкові Василю.


Вочевидь, це ФОП Литвиненко Василь Петрович.


Василь Петрович також може займатись тільки роздрібною торгівлею. З ним виконком міста Українка теж укладав договір на постачання продуктів у 2016 році.

А у 2012 та 2013 роках співпрацювали з його сином – Литвиненком Олександром Васильовичем.

Ці постійні постачальники продуктів, певно, уособлюють в собі девіз міста Українка, який часто любить повторювати мер Павло Козирєв: «У громаді – як в родині». Вочевидь, хтось дуже піклується про те, щоб родини Литвиненків та Удовенко не залишились без прибутків.

Коли бачиш таку турботу про чиїсь (а може, й власні) доходи, хочеться роздивитись закупівлю пильніше. І не дарма. Тут бачиш справжній професіоналізм у тому, як зробити закупівлю максимально непрозорою.

1. Кількість товару. Зручно для шахраїв, коли її неможливо з’ясувати. Як це?

А просто. Кабачкову ікру вимірюють у банках, сушену зелень – у пачках. Але є «одне але» – ні вага, ні об’єм банок і пачок  не вказані. Дуже зручно. Незалежно від того, привезли банку ікри 200, 300 чи 500мл., товар прийняли -  і всі задоволені.

2. Що купили - невідомо. Іноді навіть неможливо визначити, що саме купили. Наприклад, є класна позиція «цукерки». Скільки видів цукерок ви бачили, коли останній раз відвідували магазин? 10, 20, 50, більше? А у заступника мера, пані Оксани Кирилюк, яка (разом з завідуючими ДНЗ) узгодила специфікацію, їх лише 1 вид. Правда, з різною ціною – цукерки вартістю 80 грн/кг і цукерки вартістю 129,16 грн/кг. Так само – з печивом, пряниками та вафлями. Дуже зручно – привіз те, що у магазині не продається, і все гаразд. Ніхто ж не уточнював, які саме цукерки/печиво.


3. Ціна товару. Якщо мета була купити якнайдорожче, то вона досягнута. Профі, що тут скажеш.

Аби не бути голослівними, ми вирішили порівняти закупівлі, здійснені різними бюджетними установами в інших місцях (зокрема, у Києві) приблизно в той самий період, який зазначений у договорі виконавчого комітету Української міської ради: наприкінці січня – початку лютого 2017 року. Умови закупівлі – доставка товару, розвантаження – за рахунок постачальника.  Бачимо, що вартість договорів, які відібрані для порівняння, – менші вартості договору, який підписав мер Українки Павло Козирев.

А тепер порівняємо конкретні позиції. Отже, овочі. Ціна на капусту свіжу у закупівлі тендерного комітету міста Українка - значно вища, ніж у інших замовників.


Така сама ситуація зберігається з закупівлею круп, фруктів, інших товарів.


За приблизними розрахунками, враховуючи тільки ті товари, вартість яких можна порівняти (вказані об’єм та вид товару), сума договору, укладеного владою Українки, могла бути меншою на 20-25%.

4. Якість товару. В договорі не вказані терміни придатності та відповідальність постачальника у разі отримання неякісного товару. Схоже, що це – зовсім несуттєвий пункт договору.

А ось як виглядає пункт договору про якість у замовників, яким вона не байдужа:

Що маємо у підсумку:

1. Закупівля проведена виконкомом Української міськради  з ухиленням від проведення конкурентних торгів, тобто, порушує закон «Про публічні закупівлі».

2. Закупівлю на суму понад 1 млн грн. за  кількістю товарів більше 80 зроблено у ФОП, який має дозвіл лише на роздрібну торгівлю.

3. Точно визначити кількість деяких товарів, закуплених за договором, – неможливо через некоректно вказані одиниці виміру товарів.

4. По деяких категоріях товарів неможливо визначити навіть предмет закупівлі, бо не вказані суттєві характеристики продукції.

5. Якість товарів. Згідно з договором, постачальник спокійно може збувати у дитячі садки міста Українка товари на межі терміну придатності або і взагалі  такі, у яких закінчився термін використання.

6. Ціна закуплених владою міста Українки продуктів для дитсадків  значно перевищує ринкову ціну.

Отже, можна привітати пані Оксану Кирилюк, яка узгоджувала предмет закупівлі, - вона обійшла навіть свого вчителя – голову тендерного комітету пана Володимира Луценка з його знаменитою закупівлею яєць у 2016 році. Тоді міська влада Українки купувала яйця  для шкіл та садочків по 27 грн. за  десяток. Тоді, переглядаючи архів тендерів, проведених взимку 2016 року, ми переконалися в унікальних здібностях чиновників міста Українки, бо так і не знайшли оптових цін на яйця по 27 грн.:  в  інших замовників найвищою виявилася ціна 23 грн за десяток.

Оскільки тенденція на закупівлю найдорожчих продуктів ("все найкраще - дітям"?), закладена владою Українки торік, нині продовжується й зміцнюється, то, схоже, тепер – саме час тренінги для інших замовників організовувати й ділитися досвідом. Судячи з тренду,  вони будуть користуватися попитом. Звісно, до того часу, поки державна аудиторська служба (ДАСУ) не зацікавиться такими закупівлями.

Коментарі
Запам'ятати

Додати
Реклама